Jedna
od osnovnih odlika turizma kao djelatnosti je raznovrsnost učesnika. Uz
pozitivnu razvojnu tendenciju međunarodnog turizma zapaža se tendencija stalnog
smanjenja intenziteta rasta. Međutim, dalji nastavak pozitivne razvojne
tendencije u međunarodnom turizmu, javiće se kao raznovrsnost učesnika, odnosno
kao rezultat očekivane razvojne tendencije u privredi i životnog standarda
stanovništva u svijetu. U pogledu učešća pojedinih eceptivnih turističkih
zemalja, u međunarodnom turizmu, situacija se, radikalno ne mijenja, kad je u
pitanju redosljed pojedinih turističkih zemalja. Može se očekivati da će i
dalje sljedeće zemlje imati dominantnu ulogu: SAD, Italija, Španija, Francuska,
Austrija, Velika Britanija, Meksiko, Njemačka, Švajcarska i druge. Međutim,
relativna uloga ovih zemalja se smanjuje u korist ostalih turističkih zemalja,
a posebno onih sa područja Azije, Latinske Amerike, Afrike i zemalja
Mediterana.
Sa
aspekta učesnika u turizmu, individualni turistički promet predstavlja, i
dalje, dominantan vid turističkih putovanja, ali organizovani turistički promet
iz godine u godinu povećava svoje učešće. Zatim, očekuje se povećanje učešća
onih turista koji će odmor u toku godine koristiti u dva ili tri djela.
Značajni su i vidovi prevoza koji koriste turisti. Za sada dominantnu ulogu i
dalje ima automobil (oko 60% učešća u ukupnom turističkom prometu) mada se
bilježi izuzetno povećanje uloge vazdušnog saobraćaja, posebno kod
organizovanog turističkog prometa. Željeznički saobraćaj, pretpostavlja se,
imaće nešto usporeniju stopu rasta, dok se učešće pomorskog i rječnog
saobraćaja može povećati sa brzim razvojem nautičkog turizma i dužih kružnih
putovanja brodom, u periodu van ljetnje turističke sezone. Predviđa se da će se
glavnina međunarodnih turističkih putovanja i dalje realizovati u ljetnjim
mjesecima,
iako se očekuje blaga dekoncentracija turističkog prometa, a posebno povećanom
ulogom zimskih mjeseci.
Dakle, očekuje se dalja sezonska fluktuacija
tražnje. Raznovrsnost učesnika u turizmu, osim osnovnih kategorija, obogaćuju
učesnici u tzv. «malom turizmu» (izletnici, tranziteri i malogranični promet)
što nikako ne treba zanemariti, pogotovo turistička privreda regije SIBiH.
Uopšteno,
osnov za strategijsko prilagođavanje turističke privrede Federaciije BiH
tržišnim promjenama je pristup po kome se turizam tretira kao raznorodna
privredna djelatnost, koja se sastoji od različitih privrednih i neprivrednih
aktivnosti, a sve zajedno učestvuju u zadovoljenju potreba domaćih i stranih
turista.
Nema komentara:
Objavi komentar