ponedjeljak, 21. listopada 2013.

Raznovrsnost učesnika u turizmu




Jedna od osnovnih odlika turizma kao djelatnosti je raznovrsnost učesnika. Uz pozitivnu razvojnu tendenciju međunarodnog turizma zapaža se tendencija stalnog smanjenja intenziteta rasta. Međutim, dalji nastavak pozitivne razvojne tendencije u međunarodnom turizmu, javiće se kao raznovrsnost učesnika, odnosno kao rezultat očekivane razvojne tendencije u privredi i životnog standarda stanovništva u svijetu. U pogledu učešća pojedinih eceptivnih turističkih zemalja, u međunarodnom turizmu, situacija se, radikalno ne mijenja, kad je u pitanju redosljed pojedinih turističkih zemalja. Može se očekivati da će i dalje sljedeće zemlje imati dominantnu ulogu: SAD, Italija, Španija, Francuska, Austrija, Velika Britanija, Meksiko, Njemačka, Švajcarska i druge. Međutim, relativna uloga ovih zemalja se smanjuje u korist ostalih turističkih zemalja, a posebno onih sa područja Azije, Latinske Amerike, Afrike i zemalja Mediterana.
Sa aspekta učesnika u turizmu, individualni turistički promet predstavlja, i dalje, dominantan vid turističkih putovanja, ali organizovani turistički promet iz godine u godinu povećava svoje učešće. Zatim, očekuje se povećanje učešća onih turista koji će odmor u toku godine koristiti u dva ili tri djela. Značajni su i vidovi prevoza koji koriste turisti. Za sada dominantnu ulogu i dalje ima automobil (oko 60% učešća u ukupnom turističkom prometu) mada se bilježi izuzetno povećanje uloge vazdušnog saobraćaja, posebno kod organizovanog turističkog prometa. Željeznički saobraćaj, pretpostavlja se, imaće nešto usporeniju stopu rasta, dok se učešće pomorskog i rječnog saobraćaja može povećati sa brzim razvojem nautičkog turizma i dužih kružnih putovanja brodom, u periodu van ljetnje turističke sezone. Predviđa se da će se glavnina međunarodnih turističkih putovanja i dalje realizovati u ljetnjim
mjesecima, iako se očekuje blaga dekoncentracija turističkog prometa, a posebno povećanom ulogom zimskih mjeseci.
 Dakle, očekuje se dalja sezonska fluktuacija tražnje. Raznovrsnost učesnika u turizmu, osim osnovnih kategorija, obogaćuju učesnici u tzv. «malom turizmu» (izletnici, tranziteri i malogranični promet) što nikako ne treba zanemariti, pogotovo turistička privreda regije SIBiH.
Uopšteno, osnov za strategijsko prilagođavanje turističke privrede Federaciije BiH tržišnim promjenama je pristup po kome se turizam tretira kao raznorodna privredna djelatnost, koja se sastoji od različitih privrednih i neprivrednih aktivnosti, a sve zajedno učestvuju u zadovoljenju potreba domaćih i stranih turista.

Nema komentara:

Objavi komentar