subota, 26. listopada 2013.

Interni odnosi s javnošću: human relations



2.   


Imidž dobrog i uspješnog preduzeća počinje u njemu samom. Nivo zadovoljstva i motivacije zaposlenih mjerljiv je i stalan proces na koji se može uticati: npr. koliko često menadžment i na koji način komunicira sa zaposlenima, kako im prenosi važne poruke i usmjerava ih ka postizanju poslovnih ciljeva. Često se smatra da nije dobro "previše" komunicirati sa zaposlenima, ali  istovremeno rukovodstvu smetaju glasine i curenje "povjerljivih" informacija
„Interni odnosi sa javnošću smjeraju na jačanje osjećaja zajedničke pripadnosti među članovima neke organizacije, na sve veću identifikaciju s ciljevima organizacije.“[1] U preduzeću je veoma važno da se odnosi sa javnošću ne shvaćaju kao informacija „odozgo prema dole“ jer to ne pospješuje sudjelovanje zaposlenika u komunikacijskom procesu. Za uspješno poslovanje svake organizacije najzaslužniji su ljudski resursi i iz tog razloga je neophodno stvoriti zdrave međuljudske odnose u organizaciji, ali i sa korisnicima. Human relations (međuljudski odnosi) smjeraju na poboljšanje međuljudskih odnosa. Ovaj pojam je povezan sa imenom Eltona Mayoa (1880. – 1949.) koji je odbacio tezu o otuđujučem karakteru industrijskog rada. Pri ovome se mislilo na kritike tehnike koja je govorila o otuđenju čovjeka, odnosno „obezdušenju rada“. Jules Roerhlisberger i William Dickson (1972.) navode da se zadaća upravljanja preduzećem može opisati kao pokušaj da se društveni odnosi unutar preduzeća održe u ravnoteži kako bi se mogli ostvariti ciljevi preduzeća. Radnici bi se zrebali osjećati kao dio tima koji radi zajedno za dobrobit svih. Tokom razvoja teorije korporativnog komuniciranja prevladavala su različita razmišljanja od onih koji smatraju da su radnici samo materijalno-egoistično motivirana bića (Mayo) do onih koji smatraju da tehničko-organizacijski uslovi ne stoje kao goli objekti i materijalni odnosi nasuprot čovjeku (Rene Konig). Utemeljitelj znanstvenog upravljanja preduzećem je amerikanac Frederick Winslow Taylor (1856. – 1917.). U njegovim razmatranjima nisu u središtu zanimanja problemi organizacijskih struktura kao cjeline, nego pojedinačni radnici koje je trebalo uputiti u najsvrhovitije metoda i najštedljivije pokrete u radu te ih poticati plaćom. Cilj ovog pristupa jeste maksimizirati učinkovitost organizacije. Primjena znanstvenog upravljanja preduzećem značila je gotovo potpuno uklanjanje svih razloga za sukob između poslodavaca i radnika. Prema taylorovoj slici radnik bi izgledao kao: lijen i pohlepan i želi što manje raditi, a što više zaraditi. Lenjin je 1913. godine opisao Taylorizam kao znanstveni sistem iscjeđivanja znoja, a u tome prednjači američki kapitalizam. Po Lenjinu Taylorizam je porobljavanje ljudi od strane stroja.
Mayo ističe da je za produktivnost rada značajnije zadovoljstvo radnika. „Škola međuljudskih odnosa, za razliku od znanstvenog upravljanja preduzećem, vidi radnika kao člana jedne društvene skupine koja ne samo da može dati oslonac u obliku unutarnjeg sistema vrijednosti, nego nudi i mogućnost afirmacije kod nadređenih i uprave.“[2]
Ukoliko se postignu takvi odnosi da radnici budu ponosni na svoj radni doprinos, povečava se i učinkovitost preduzeća. Znanstveno upravljanje preduzećem i međuljudski odnosi žele racionalno povećati učinkovitost. U Njemačkoj je ideju međuljudskih odnosa nakon Drugog svjetskog rata popularizirala američka Visoka komisija na taj način da je izdavala besplatne časopise o toj temi. Cilj je bio preobratiti Njemce u demokrate.


[1] Michael Kunczik, Odnosi sa javnošću, FPN, Zagreb, 2006. str. 183.

[2] Michael Kunczik, Odnosi sa javnošću, FPN, Zagreb, 2006. str. 184. - 185.

Nema komentara:

Objavi komentar