Međunarodna
razmjena postala je objektivna ekonomska potreba svih zemalja u svijetu, bez
obzira na stepen njihove razvijenosti i društveno-ekonomskog sistema na kojem
se zasniva društvena proizvodnja i unutrašnji društveno ekonomski odnosi.
Današnje savremeno društvo nije moguće ni
zamisliti u njegovom razvoju bez
međunarodne razmjene. Procjenjuje se da danas svjetska zajednica oko 20% od
ukupnih potreba podmiruje posredstvom
medjunarodne razmjene.
Tako velika
zavisnost u svijetu od medjunarodne razmjene u cilju zadovoljavanja svojih
potreba, bilo u uslugama, nužno traži od svake zemlje da se u što većoj mjeri
iskoriste svi raspoloživi prirodni resursi i uspostavi takva privredna
struktura koja omogućava učestvovanje u medjunarodnoj razmjeni. Ovo se naročito
odnosi na zemlje u razvoju, koje zbog svoje nedovoljne razvijenosti i
proizvodne sposobnosti, nisu u stanju da vlastitim snagama u svojoj zemlji
proizvedu sve što im je neophodno za razvoj.
Razvoj
medjunarodne razmjene posljednjih godina je posljedica porasta obima medjunarodnog turizma. Medjunarodna
turistička strujanja u svijetu izazvala su i značajnu turističku potrošnju. Već
je naglašeno da je potrošnja medjunarodnog turizma 2004. godini dostigla iznos
od preko 509 biliona dolara.
Na osnovu
potrošnje medjunarodnog turizma javljaju se i značajni prihodi koje turizam
donosi kako pojedinim regijama, tako i pojedinim zemljama unutar tih regija.
Prihodi od
medjunarodnog turizma, kako u svijetu uopšte, tako i u pojedinim regionima, u
ukupnoj svjetskoj razmjeni, pokazuju realnu prisutnost, te je stoga normalno
nastojanje pojedinih zemalja da se preko medjunarodnog turizma uključe u što
većem odnosu u medjunarodnu ekonomsku razmjenu.
3.3.
Integraciono djelovanje turizma u svjetskoj ekonomiji
Ekonomsko
djelovanje turizma najuočljivije je u receptivnim zemljama, gdje ima najjači
ponder u okviru ekonomskih funkcija turizma.
Esencijalni su
efekti turizma vezani na uža i šira receptivna područja, a to su prostori
koncentracije turističke ponude. U receptivnim područjima kvantitivni i
kvalitativni efekti turizma vrše presudan utjecaj na privredni razvoj. U
izrazito receptivnim turističkim zemljama turistički bilans je uijek
visokoaktivan i stvara osnovu za življu robnu razmjenu, odnosno za veći uvoz
ili izvoz roba, i to najčešće za konvertibilnu
valutu.
Bez ekonomskog
djelovanja turizma u tim područjima ne bi bilo ni svih drugih privrednih
efekata, bez obzira što su ti efekti u cjelini veći nego ukupni efekti
receptivnih područja.
Medjutim,
turizam ostvaruje kvalitativno značajnije direktne i indirektne uticaje na
privredni razvoj onih područja koja ne vrše nikakvu receptivnu ulogu, znači, u
emitivnim područjima.
Naime, ciklus
turističke potrošnje započinje upravo u tim emitivnim mjestima i područjima.
Turisti nabavljaju u svom domicilu turističku opremu i rekvizite, te vrše druge
odgovarajuće izdatke, od nabavke vozila i kamperske opreme do izdatka za
prehrambene proizvode i premije osiguranja, a ujedno troše i znatne iznose za
pokriće samog prijevoza, kao što su putne isprave, gorivo i drugo, za usluge
turističkih agencija i sl.
Za turiste se
ekonomski efekti odražavaju u većem radnom potencijalu, smanjenju zdravstvenih
troškova u mogućoj valorizaciji novostečenog
znanja, proširenog kulturno-političkog i društvenog horizonta, poboljšanog
jezičkog znanja. Takodje za institucionalnu strukturu emitivnih područja javljaju se analogni efekti u povećanoj
radnoj sposobnosti, a osobito u većoj produktivnosti radnih ljudi nakon odmora,
smanjenjem javnih izdataka za socijalno osiguranje i u drugim oblicima.
Nema komentara:
Objavi komentar